Visst påverkar musiken oss? Det har reklamen snappat upp och för att locka konsumenter jobbar man allt mer med neuromarketing för att spela på känslor och intryck. Nu är det den osynliga reklamen som styr oss.

768168-technology-mindOavsett om vi älskar Beyonces fantastiska stämma eller känner på ett visst sätt när en KENT-låt kommer på så får tonerna oss att känna på ett visst sätt. Det är oundvikligt. Alla vi människor har en koppling till musiken och kanske är det därför som vi älskar att summera ett musikår – för att vi även summerar vårt eget liv? Men, kanske är det viktigt att vi människor inte bara är källkritiska utan är eftertänksamma när det kommer till varför vi tar olika beslut. För nu har man börjat nosa mer och mer på neuromarketing, alltså när man börjar marknadsföra sig mot det undermedvetna skriver dn.se.

“Ingen reklam”-skylten biter inte

Allt fler väljer att sätta upp en “ingen reklam” skylt med tron att ens borg kommer att vara intakt. Människan blir smart på att “överlista” reklamen, och det är då som företagen ska försöka “överlista” konsumenterna och det gör dem genom att fånga sin målgrupp på rätt sätt med att erbjuda precis vad man önskar sig och känner att “de vet exakt vad jag vill ha”.

“Det börjar med stimulans mot våra sinnen bilder, ord, musik, smaker, doften av nybakat utanför närbutiken eller känslan i handen. Snabbmat smakar godare om plasttallriken är stabilare, får vi veta. Sinnesintrycket går in i vårt belöningssystem och utlöser en lustkick, triggad av att signalsubstansen dopamin flödar till och att andra biokemiska processer sparkas igång i accumbenskärnan, hjärnans lustcentrum.”

Så, håll utkik efter det underliggande – eller bara ge dig här, de vill ju verkligen nå dig om du fastnat, så kanske är det en produkt för dig.